Predavanje o medvrstniškem nasilju in zasvojenosti na OŠ Ledina
V ponedeljek, 5. maja 2025, je na naši šoli potekalo zelo poučno predavanje za učence od 5. do 9. razreda na temo medvrstniškega nasilja in zasvojenosti, zlasti z mobilnimi telefoni. Predavanje sta izvedla priznana strokovnjaka: terapevt Miha Kramli in nekdanja varuhinja človekovih pravic Vlasta Nussdorfer. Predstavila sta konkretne primere, večinoma obarvane z žalostjo, prepiri, stisko, nasiljem, zasvojenostjo, zapori ...
Gospa Vlasta Nussdorfer ima na tem področju res bogate izkušnje, saj je delovala tudi kot varuhinja človekovih pravic in državna tožilka. Ledinskim učencem je razložila, da se po slovenski zakonodaji kazenska odgovornost začne s 14. letom starosti. V ospredje je postavila strpnost in odgovornost. Predstavila je nekaj primerov nasilja med mladoletniki in zaključila z modro mislijo, naj drugim ne storimo tistega, česar ne želimo, da drugi storijo nam. Posebej je opozorila na nevarnost sklepanja prijateljstev na spletnih omrežjih z neznanimi osebami in pošiljanje fotografij.
Gospod Miha Kramli je spregovoril o zasvojenosti z mobilnimi telefoni, tablicami in drugimi ekrani. Zaradi zasvojenosti 3000 mladostnikov (osnovnošolcev, srednješolcev in študentov) ne dokonča svojega izobraževanja. V obravnavi imajo mladostnike, ki letno več kot 3000 ur preživijo na telefonih, za primerjavo pa je dodal, da so starši v službi 2100 ur.
Predstavil je štiri stopnje:
1. stopnja: vzorec, ki je sprejemljiv
Otrok prekine z igranjem igrice, ko ga starši pokličejo h kosilu.
2. stopnja: navada
Starši pokličejo otroka, da je kosilo; le-ta reče, da pride, a ga ni. Po večkratnem opominjanju mu morajo starši telefon vzeti. Otrok se razjezi, na hitro poje in nadaljuje z igranjem. To je navada in ta družina že potrebuje pomoč.
3. stopnja: prisilno vedenje
Starši peljejo devetošolca v šolo. Prosijo ga, naj pospravi telefon v torbo, a tega ne stori. Po večkratnem prigovarjanju se otrok razjezi, brca z nogami v vetrobransko steklo in potem obračuna še s starši. Ob omejitvi dostopa do telefona ne more obvladati svojega vedenja.
4. stopnja: zasvojenost
Starši pokličejo otroka h kosilu, a otrok tega zaradi igranja igrice ne sliši. Starši ga morajo »prebuditi«, da se prebudi iz te igrice, on pa lahko nasilno odreagira, tako da pride do fizičnega obračuna.
Gospod Miha Kramli je ledinske učence nagovoril: ''Prijatelji moji, na kateri stopnji smo?'' Svetoval je, da doma vzpostavimo časovno in prostorsko kulturo pri uporabi mobilnih telefonov. To pomeni, da imamo časovno omejitev in da ekranov nimamo ves čas pri sebi. Poudaril je tudi, da naj jih nimamo v času spanja.
Kot zanimivost je navedel tudi pravila rabe nove tehnologije na Kitajskem. Otroci lahko igrajo igrice le 15 minut, potem se ekran zatemni. Kako pa je pri nas?
Predavanje je bilo zelo poučno, podprto z vprašanji o nas samih, učenci so prejeli številne uporabne nasvete in zagotovo bo kdo izmed prisotnih spremenil svojo kulturo uporabe mobilnih telefonov. Na bolje.
Preberite si mnenja učencev:
Predavanje mi je bilo zelo všeč in bom od zdaj naprej skušala biti čim manj na telefonu. Tudi pri pridobivanju prijateljev bom bolj previdna in izbirčna.
Sara Vojnović, 6. a
Današnje predavanje mi je bilo zelo zelo všeč, saj so nam resno predstavili odvisnosti in nasilje ter nam razložili vsako stvar, o kateri smo postavili vprašanje. Upam, da nas še kdaj obiščejo!
Izabela Pušenjak, 6. a
Pri današnjem predavanju mi je bilo najbolj všeč, da so nam razložili, kako mobilne naprave lahko škodujejo. Misliti so mi dali razni primeri zasvojenosti z mobilnimi napravami. Zanimivo mi je bilo, ko je gospa Vlasta govorila o svojih izkušnjah, ko je bila tožilka. Niso mi bili všeč razni primeri zasvojenosti, ker so me prestrašili, in upam, da ne bom nikoli zasvojena. Vesela sem, ker sem izvedela, da lahko uporabljamo mobilne naprave, a je priporočljivo, da se veliko gibamo na svežem zraku. Predavanje se mi je zdelo tudi zabavno.
Zala Lipovšek, 6. a
Predavanje je bilo zanimivo, saj sem izvedela veliko novih stvari. Naučila sem se, da ne smem pošiljati svojih slik neznancem.
Pika Zupančič, 6. a
Bilo mi je všeč. Če sem iskren, se nisem naučil preveč novih stvari. Oba predavatelja sta mi bila všeč, saj sta bila simpatična in prijazna.
Arne Šinkovec, 6. a
Koordinatorica projekta: Katarina Rigler Šilc